Wachten op een kleintje

maandag 23 oktober 2006

Boerendochter

Mijn vader is al bijna 34 jaar boer. Hij heeft niet zelf een boerderij maar werkt in loondienst. Vroeger, als ik op vrijdagmiddag vrij was en de rest aan het werk en op school, kwam hij me ophalen en dan gingen we eerst eten en vervolgens aan het werk. Nou ja ik was bij de lammetjes te vinden, maar vaak hielp ik als krummel goed mee. Oh wat was het weer een feest als je de lammetjes melk mocht geven. En het mooiste was natuurlijk als er lammetjes werden geboren. Paps die de lammetjes op de wereld bracht. 1, 2 en soms wel 3 of 4. Maar dan kwam het niet leuke de lammetjes moesten gelijk, 5 minuten oud, oorbellen in. Zo hup met de tang. En dat vond ik zo zielig!!!!! Maar ja dat hoorde erbij. Ook gingen we dan nog ff naar het land waar de schapen liepen. Goed om je heen kijken of er geen schaap op de kop lag. En dan zag je er 1 en dan was je super trots dat je dat had gezien.
Heb ook al eens een keizersnede meegemaakt ik weet niet meer om hoeveel lammetjes het ging. Maar ik weet wel dat ik heb gehuild toen uiteindelijk de moeder dood is gegaan. Maar het was bijzonder om het mee te maken.

Inmiddels werkt mijn vader al een paar jaar met de koeien op hetzelfde bedrijf. En al een tijdje vraag ik of ik mee mag als er 1tje moet kalveren. Gisteren was het eindelijk zo ver. Er moest er 1 tje een kalf je op de wereld zetten. (helaas geen fototoestel bij me) Ik mocht mee. Dus hup een ouwe spijkerbroek aangetrokken en me eBayvest over me truitje en in de auto gesprongen. En toen we aankwamen hing er al wat uit. Ik zal voor jullie de details verder besparen, of toch niet want het is echt zo iets bijzonders. Oke zal enter drukken dus als je niet verder wilt lezen lees het volgende stukje niet tot de volgende enter.

Maar goed er hing een rode bult al uit de vaars, (Een vaars is een jonge koe. Als een jonge koe voor de eerste maal heeft gekalfd op een leeftijd van twee jaar, wordt ze een vaars genoemd.) hup Paps het hok in en proberen om het kalf op de wereld te zetten. Nou ik kan je vertellen dat dat nog heel wat werk is. Die rode bult was trouwens het vlies. Toen die eenmaal kapot was kwam daar een mooi wit hoefje te voorschijn. Paps trekken en trekken maar het lukt niet helemaal. Het pootje ging elke keer weer terug naar binnen. Wat trouwens niet vaak voor komt vertelde me vader mij later. Dus Paps ging 2 stukjes touw halen om die aan de pootjes van het kalfje te doen zodat je meer kracht kan zetten. Toen hij dit had gedaan begon het weer van voren af aan. Elke keer zag je het kalf weer bewegen of terug glijden (weet niet goed hoe ik dit moet omschrijven) in de koe. Je zag het gewoon. Dus Paps ging nog wat anders erbij halen. Nou hij pakte een heel werktuig. Die zette hij op de kont van de koe maakte de touwtjes waar aan de pootjes vastzaten aan dat werktuig (lijkt een beetje op waarmee je een touw van een hele grote tent straktrekt) en begon de hendel naar de beneden te halen. En ja hoor ik zag al snel het koppie. Paps zag het natuurlijk ook maar zag ook nog wat anders. Het kalfje had witte tong dacht dat het niet zo goed ging met het kalfje, eigenlijk dat het al niet meer leefde. Maar toen ff bij de hals gevoeld. De kop was er al uit zoals ik vertelde dus kon hij dat doen. En het leefde nog. Dus verder trekken en uiteindelijk om 19.15 uur is er een kalfje geboren. En het is een vrouwtje. De vaars trouwens was redelijk eigenwijs wilde niet gaan liggen. Liggend gaat het wat makkelijker en valt het kalf niet zover naar beneden. Ondertussen vaars het kalfje schoonlikken en Paps alle spullen ff schoonmaken.

Voor de lezers die het hierboven niet hebben gelezen? Kalfje is geboren is een vrouwtje.
Paps pakt ondertussen een kruiwagen en stopt even later het kalf erin. En ik verwachten dat het kalf bij moeder bleef maar nee hoor. Moeder en kalf worden direct gescheiden. Hup kalf op de weegschaal, 39,5 kilo schoon aan de haak. Vervolgens met de kruiwagen naar een kantoortje moet dat beestje wat net op de wereld is ook al oorbellen in en niet 1 maar 2. Tja ze moeten weten hoeveel melk ze later geeft dus krijgen ze een nr. Maar goed om nou te zorgen dat het kalfje niet ziek wordt moet ze gelijk melk (biest) krijgen. Antistoffen. Dus voor het hok wordt de kruiwagen neergezet moeder steekt haar kop tussen het hek door. En kan zo nog ff van haar kindje genieten. Terwijl mijn vader met de hand ff wat biest aftapt. Vervolgend in een fles en drinken maar. Daarna gaat ze naar haar eigen verblijf. Een iglo jaja het ziet er echt uit als een iglo. Maar ik kan jullie verzekeren dat het daar heerlijk warm in is. Heb het ff getest.
Maar goed kalfje geboren en hup naar huis. Paps moest die avond nog een keer daar heen. Om te kijken of er nog meer koeien moesten kalveren en kijken welke koeien nog niet door de melkrobot waren gegaan. Al het melken gaat daar automatisch.
En ik mocht weer mee. Komen we daar trek maar ff laarzen aan. Oke doe ik. Deze waren meters te groot. Gingen we gewoon ff tussen de koeien doorlopen. Oke dit heeft Tum dus nog nooit gedaan. En heeft het eigenlijk niet zo op koeien. Ja oke vanuit de wij maar verder ook niet. Ik vind nl koeien staan abrupt op en kijken nergens na. Nou dat heb ik geweten. Kwam klem te zitten tussen een koe haar kont en het hek. En heb nu een fikse blauwe plek. Maar dat mocht de pret niet derven hoor. 1 stal door gelopen de volgende mocht hij lekker zelf doen. Ik ging wel kijken bij het melken. Want ik vond het mega interessant. Later nog ff gekeken bij moeder koe. Er stonden daar 4 koeien 2 hadden er nu dus gekalfd en 2 moesten er nog. Paps liep ondertussen tussen de koeien. Maar goed ik dus bij die 4 kijken en de kersverse moeder koe maakte het al weer goed hoor. Maar er was ook 1 koe super onrustig, ademde heel snel en lag al. Dus toen ik me vader op een gegeven moment weer tegen kwam (ik kan er trouwens verdwalen daar) ff alle details verteld over die ene koe. Dus gelijk kijken, hij zijn collega op gebeld of die vannacht op de webcam ff wilde kijken hoe het met die koe was en als het zo ver was hij ff moest bellen. Er zijn daar 4 cams geplaatst zodat ze de aanstaande moeders in de gaten kunnen houden. Maar goed Paps hoefde er vannacht niet uit want moeders heeft het volgehouden tot vanochtend 5 uur en is toen bevallen van haar kalfje.
Nou ik vond het geweldig om mee te gaan en heb ook de oren van het hoofd van mijn vader gevraagd. Want hoe wist hij nu wanneer een koe moest bevallen en hoe lang een koe drachtig is. En wat ze met die kalfjes deden enz enz enz. Hier een aantal antwoorden. Toen ik mee ging tussen de koeien doorlopen ging mijn vader voelen aan de banden. (deze hebben vrouwen trouwens ook)
Als de banden en de plaat zacht zijn (we weten niet of vrouwen deze hebben) dan is de bevalling dicht bij. Een koe is 300 dagen drachtig (10 maanden). Een kalfje wordt grootgebracht op een andere boerderij en als ze klaar zijn of zelf kalfjes te krijgen worden ze weer terug gebracht naar hun. Ook is er over 2 weken ongeveer een koe die 100.000 liter melk heeft geproduceerd en dat is heel wat.
Ik heb gisteravond heel wat geleerd. Hopen dat ik binnenkort maar weer een keertje mee mag. Maar wel weer als een koe moet kalveren. Ach we blijven gewoon zeuren. Want het is gewoon een ervaring op zich.

10 opmerkingen:

Smitsky zei

Hey is Boer zoekt vrouw niks voor je???

Nance zei

Ik heb het ook eens gezien en het is heel erg mooi om te zien.

Boer Gerrit vind ik wel een leuke
:-)

Simone zei

Geweldig om mee te maken, ik heb op mijn 16e stage gelopen bij een dierenarts in blokzijl en heb meerdere keizersnedes meegemaakt! En ook ''normale'' bevallingen, op het eind heb ik zelf een schaap geholpen met de bevalling en ook een keizersnede uitgevoerd bij een koe.

Geweldig iets om niet te vergeten en door jouw mooie blog komen die herinneringen weer helemaal naar boven :)

Tummetje zei

Tja boer zoekt vrouw. Martijn vind ik nog steeds leuk. Maar om volop in de schijnwerpers te staan? Nee bedankt doe het liever anoniem. En zoals jullie al eerder hebben kunnen lezen ben ik zelfs daarvoor te bang.

elbakero zei

Mmm, ik vind Jochum wel iets voor onze Tummie!

elbakero zei

Mmm, ik vind Jochum wel bij onze Tummie passen :-)

elbakero zei

Mmmm, ik vind Jochum wel bij onze Tummie passen :-)

Tummetje zei

Tjee Jochum nehhhhhhhhhh. Ik denk dat ik gewoon lekker vrijgezel blijf. Geen mannen (en voor de bijdehandjes onder ons ook geen vrouwen) voor Tum. Vind het wel best zo. Heb het een beetje gehad met ze.

The world according to El zei

ik kijk er nooit naar omdat het gelijk met het blok komt, maar zullen we zo langzamerhand onze tum maar eens aan de man gaan brengen? Boer of geen boer? zZal ik eens kijken of er bij B nog een leuke vrachtwagen chauffeur rondloopt?

Tummetje zei

Uhm tja ik aan de man? Zie je het al voor je? Nou ik niet hoor. Ik eis gewoon veel te veel van een man. Maar goed Ell ga je gang. Ik denk alleen dat je het niet voor elkaar krijgt. Je collega M.G. is ook al bezig om een afspraakje te regelen.